رویارویی با آینده‌ای روشن

هدف ما از طراحی و راه‌اندازی سکان، پرورش شخصیت جسورانه، خلق ذهنیت کارآفرینانه و آموزش مهارت های کارآفرینی به کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایرانی است.

دانلود بروشور

چرا سکان؟

بر اساس مطالعات تیم سکان، بیکاری و بی انگیزگی جوانان و بزرگسالان ایرانی نه به دلیل نبود فرصت های کسب و کار و فراهم نبودن شرایط حداقلی برای کارآفرین شدن بلکه به دلیل عدم آشنایی علمی و عدم آمادگی ذهنی و مهارتی افراد برای ورود به بازار کسب و کارهای کوچک است. دیده بان جهانی کارآفرینی در تحقیقات میدانی خود به صراحت اعلام کرده که میزان و تنوع فرصت های کارآفرینی و کسب و کار در ایران بسیار بیشتر از میانگین کشورهای پیشرفته دنیا از جمله امریکا است. کارآفرینی در قالب کسب و کارهای کوچک، ستون فقرات اقتصاد است و برای رقابت های جهانی هم بدان نیاز داریم؛ بر اساس مجله اقتصادی فوربز، بیش از 99.9 درصد از کل کسب و کارهای امریکا را کسب و کارهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند و  44% از تولید ناخالص ملی این کشور مدیون این کسب و کارهاست. جالب تر آن است که حدود 47% از اشتغال بخش خصوصی نیز توسط همین کسب و کارها ایجاد شده است. هدف ما از طراحی و راه اندازی سکان در وهله نخست، پرورش منش جسورانه و خلق ذهنیت کارآفرینانه در کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایرانی و در گام بعدی، انتقال مجموعه غنی و علمی از ایده ها، مهارت ها، و فنون پیشرفته و کاربردی در زمینه ی راه اندازی کسب و کارهای کوچک به آنهاست. چشم انداز سکان، کمک به پرورش نسلی توانا و کوشا، شاد و کارآفرین و ساختن ایرانی آباد و سربلند است. سکان، رویایی را به واقعیت تبدیل می کند که آرزو و خواسته درونی نسل جدید (نسل آلفا و Z) است؛ بر همه ما عیان است که سلایق و خواسته های نسل جدید بسیار متفاوت از گذشتگان است: از کودک دبستانی تا جوان دانشگاهی، خواهان ارزش آفرینی و استقالال مالی و تبدیل ایده های شخصی خود به کسب و کار کارآفرینانه هستند تا به جای کوچ کردن، سرزمین خود را آباد کنند. آرمان ما تبدیل این نسل به سکانداران آینده و مقصد ما رسیدن به تحول و آبادانی است. در راستای این آرمان بزرگ و انسانی، بخش قابل توجهی از خدمات سکان به طور رایگان در اختیار مدارس و دانش آموزان مناطق محروم ایران گذاشته می شود.

آموزش جامع

جامع‌ترین و خلاقانه‌ترین سامانه مجازی آموزش کارآفرینی در سطح ایران و جهان

فرصت‌های بی‌نظیر

میزان و تنوع فرصت‌های کارآفرینی در ایران بسیار بیشتر از میانگین کشورهای پیشرفته دنیاست.

اشتغال‌زایی

کسب‌وکارهای کوچک، ستون فقرات اقتصاد و ایجادکننده اشتغال پایدار هستند

رویکرد علمی سکان

سفر 20 ساله تا سکان

سکان در سال 1404 به جامعه ایران معرفی شده است، اما پیشینه علمی و تجربی آن به سال ها قبل باز می گردد؛ دکتر علی حسینی خواه به عنوان نظریه پرداز و بنیان گذار سکان، فعالیت در حوزه آموزش کارآفرینی و شناخت ویژگی های شخصیتی افراد کارآفرین را از سال 1383 و از دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1385 مسئول تیم ترجمه و بومی سازی بسته آموزش کارآفرینی  NFTE امریکا در ایران شد. پس از ترجمه بسته های  دیگر در این حوزه مانند بسته های مهارت های کار استرالیا و یونیسف، با انجام مطالعات گسترده در تاریخ کارآفرینی و برقراری ارتباطات بین المللی، به یک باور و پیشنهاد علمی رسید که آن را سال 1387 در مقاله ای با عنوان "اهمیت و امکان آموزش کارآفرینی در مدارس" در نشریه مطالعات برنامه درسی ایران منتشر کرد. این عشق و علاقه به حوزه کارآفرینی از تهران تا به فنلاند ادامه پیدا کرد. در فنلاند و در قالب تحقیق فوق دکترا روی برنامه های درسی و پروژه های آموزش کارآفرینی در مدارس کار کرد. سپس در ده سال اخیر، در منصب هیات علمی دانشگاه خوارزمی، روی آموزش کارآفرینی در تمام مقاطع (از دبستان تا دانشگاه) بیشترین و جدیدترین تحقیقات کشور را انجام داده است. در کنار مطالعات نظری و میدانی، آموخته های خود را در حوزه عمل کارآفرینی بکار گرفته و چندین مرکز آموزشی پیشرو تاسیس کرده است. در کنار این موفقیت ها، شکست های متعددی هم در حوزه راه اندازی کسب و کارهای آموزشی تجربه کرده است. در سال 1396 از او به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و موفق کشور در حوزه آموزش در "نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی" یاد و تقدیر شده است.  دکتر حسینی خواه در پنج سال گذشته، به شناسایی و موشکافی برنامه ها و بسته های آموزشی موفق در سطح جهان پرداخته و همزمان بر مطالعه و تحلیل الگوهای جهانی آموزش کارآفرینی متمرکز شده تا به خلق یک الگوی کاربردی متفاوت و بومی و در عین حال تمام و کمال برسد که حاصل آن سکان است. بنیان علمی سکان، نظریه پرشا (چهار-ش یا چهار-ساحت) دکتر حسینی خواه است: پویش-هنش-توانش-کوشش که آموزش کارآفرینی را در چهار گام متوالی دیده است.


با سکان چگونه سفر کنیم؟

پرسش این است که سکان چگونه عمل می کند و مراحل آموزشی آن به چه صورت است؟ برای سکاندار شدن در سکان، لازم است که فرد عزم سفر کند و هفت سرزمین متفاوت را طی کند. نوع سرزمین ها و چینش آنها با دقت و بر اساس مطالعات علمی و نظریه چهار-ساحت انتخاب شده است. همچنین، راهنمای اساطیری تحت نام جام جهان بین در سامانه سکان تعبیه شده است که می تواند تمام سرزمین ها را به شرکت کنندگان نشان دهد و در هر نقطه از هر سرزمینی به او بگویید که الان کجاست و چقدر مسیر را طی کرده است. آموزش در سکان در سه قلمرو که شامل هفت سرزمین است اتفاق می افتد. قلمرو اول که شامل سرزمین های اول و دوم است، قلمرو خود شناسی در حوزه کارآفرینی است. قلمرو دوم که شامل سرزمین های سوم و چهارم و پنجم و ششم است، قلمرو مهارت آموزی است. قلمرو سوم که سرزمین هفتم را شامل می شود، قلمرو خود ارزیابی و ارزشیابی پایانی است و در صورت کسب امتیاز لازم در این بخش، گواهی آنلاین سکان صادر می شود و فرد به منصب سکانداری می رسد.


۱

پویش

کشف و کسب دانش و اطلاعات ضروری کارآفرینی تا شخص به لقب کارآفرین دانا برسد.

۲

هنش

کشف و پرورش منش و شخصیت کارآفرینانه تا شخص به لقب کارآفرین بیدار برسد.

۳

توانش

یادگیری مجموعه‌ای از مهارت‌های کارآفرینی تا شخص به لقب کارآفرین ماهر برسد.

۴

کوشش

تمرین مجموعه‌ای از راهبردهای فنی و عملی تا شخص به لقب کارآفرین کوشا برسد.

سکان چه تأثیری بر شما می‌گذارد؟

ناخدایان سکان

دکتر علی حسینی خواه

نظریه‌پرداز و بنیان‌گذار سکان

فوق دکتری آموزش کارآفرینی از دانشگاه تورکو فنلاند

هیات علمی و دانشیار علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی

کارآفرین برتر کشور در جشنواره دانشگاه شهید بهشتی





محمد-یوسفی

محمد یوسفی

هم‌بنیان‌گذار سکان

کوچ بین المللی کارآفرینی اجتماعی

کارآفرین فرهنگی در حوزه نشر و آموزش

نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان


همین حالا سفر خود را آغاز کنید

کارآفرینی یعنی مشکلات را به فرصت تبدیل کردن؛ هر مشکلی، یک شانس بزرگ است.


ثبت نام در سکان