هدف ما از طراحی و راهاندازی سکان، پرورش شخصیت جسورانه، خلق ذهنیت کارآفرینانه و آموزش مهارت های کارآفرینی به کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایرانی است.
دانلود بروشور
جامعترین و خلاقانهترین سامانه مجازی آموزش کارآفرینی در سطح ایران و جهان
میزان و تنوع فرصتهای کارآفرینی در ایران بسیار بیشتر از میانگین کشورهای پیشرفته دنیاست.
کسبوکارهای کوچک، ستون فقرات اقتصاد و ایجادکننده اشتغال پایدار هستند
سفر 20 ساله تا سکان
سکان در سال 1404 به جامعه ایران معرفی شده است، اما پیشینه علمی و تجربی آن به سال ها قبل باز می گردد؛ دکتر علی حسینی خواه به عنوان نظریه پرداز و بنیان گذار سکان، فعالیت در حوزه آموزش کارآفرینی و شناخت ویژگی های شخصیتی افراد کارآفرین را از سال 1383 و از دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1385 مسئول تیم ترجمه و بومی سازی بسته آموزش کارآفرینی NFTE امریکا در ایران شد. پس از ترجمه بسته های دیگر در این حوزه مانند بسته های مهارت های کار استرالیا و یونیسف، با انجام مطالعات گسترده در تاریخ کارآفرینی و برقراری ارتباطات بین المللی، به یک باور و پیشنهاد علمی رسید که آن را سال 1387 در مقاله ای با عنوان "اهمیت و امکان آموزش کارآفرینی در مدارس" در نشریه مطالعات برنامه درسی ایران منتشر کرد. این عشق و علاقه به حوزه کارآفرینی از تهران تا به فنلاند ادامه پیدا کرد. در فنلاند و در قالب تحقیق فوق دکترا روی برنامه های درسی و پروژه های آموزش کارآفرینی در مدارس کار کرد. سپس در ده سال اخیر، در منصب هیات علمی دانشگاه خوارزمی، روی آموزش کارآفرینی در تمام مقاطع (از دبستان تا دانشگاه) بیشترین و جدیدترین تحقیقات کشور را انجام داده است. در کنار مطالعات نظری و میدانی، آموخته های خود را در حوزه عمل کارآفرینی بکار گرفته و چندین مرکز آموزشی پیشرو تاسیس کرده است. در کنار این موفقیت ها، شکست های متعددی هم در حوزه راه اندازی کسب و کارهای آموزشی تجربه کرده است. در سال 1396 از او به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و موفق کشور در حوزه آموزش در "نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی" یاد و تقدیر شده است. دکتر حسینی خواه در پنج سال گذشته، به شناسایی و موشکافی برنامه ها و بسته های آموزشی موفق در سطح جهان پرداخته و همزمان بر مطالعه و تحلیل الگوهای جهانی آموزش کارآفرینی متمرکز شده تا به خلق یک الگوی کاربردی متفاوت و بومی و در عین حال تمام و کمال برسد که حاصل آن سکان است. بنیان علمی سکان، نظریه پرشا (چهار-ش یا چهار-ساحت) دکتر حسینی خواه است: پویش-هنش-توانش-کوشش که آموزش کارآفرینی را در چهار گام متوالی دیده است.
با سکان چگونه سفر کنیم؟
پرسش این است که سکان چگونه عمل می کند و مراحل آموزشی آن
به چه صورت است؟ برای سکاندار شدن در سکان، لازم است که فرد عزم سفر کند و هفت
سرزمین متفاوت را طی کند. نوع سرزمین ها و چینش آنها با دقت و بر اساس مطالعات
علمی و نظریه چهار-ساحت انتخاب شده است. همچنین، راهنمای اساطیری تحت نام جام جهان بین در سامانه
سکان تعبیه شده است که می تواند تمام سرزمین ها را به شرکت کنندگان نشان دهد و در
هر نقطه از هر سرزمینی به او بگویید که الان کجاست و چقدر مسیر را طی کرده است.
آموزش در سکان در سه قلمرو که شامل هفت سرزمین است اتفاق می افتد. قلمرو اول که شامل سرزمین
های اول و دوم است، قلمرو خود شناسی در حوزه
کارآفرینی است. قلمرو دوم که شامل سرزمین های سوم و چهارم و پنجم و ششم است، قلمرو مهارت آموزی است. قلمرو سوم که سرزمین هفتم را شامل می شود، قلمرو خود ارزیابی و ارزشیابی پایانی است و در
صورت کسب امتیاز لازم در این بخش، گواهی آنلاین سکان صادر می شود و فرد به منصب
سکانداری می رسد.
کشف و کسب دانش و اطلاعات ضروری کارآفرینی تا شخص به لقب کارآفرین دانا برسد.
کشف و پرورش منش و شخصیت کارآفرینانه تا شخص به لقب کارآفرین بیدار برسد.
یادگیری مجموعهای از مهارتهای کارآفرینی تا شخص به لقب کارآفرین ماهر برسد.
تمرین مجموعهای از راهبردهای فنی و عملی تا شخص به لقب کارآفرین کوشا برسد.
فوق دکتری آموزش کارآفرینی از دانشگاه تورکو فنلاند
هیات علمی و دانشیار علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
کارآفرین برتر کشور در جشنواره دانشگاه شهید بهشتی
کوچ بین المللی کارآفرینی اجتماعی
کارآفرین فرهنگی در حوزه نشر و آموزش
نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان
کارآفرینی یعنی مشکلات را به فرصت تبدیل کردن؛ هر مشکلی، یک شانس بزرگ است.